Yleistä (rekisteröityminen, hinnoittelu, palvelun toiminta, toimialat)

Mikä on kevytyrittäjä, mitä on kevytyrittäjyys?

Kevytyrittäjä ei ole nimikkeellisesti virallinen työmuoto, koska lain silmissä ihminen on tällä hetkellä joko palkansaaja tai yrittäjä. Virallisemmin voidaan puhua itsensä työllistäjästä, henkilöstä joka työllistää itsensä yrittäjämäisesti laskutuspalvelun kautta.

Kevytyrittäjä hankkii itse toimeksiantajansa, tekee sovitut työt ja hoitaa laskutuksen laskutuspalvelun, kuten Finjob oy:n, kautta.

Finjob oy maksaa kevytyrittäjälle korvauksen kevytyrittäjän asiakkaalleen tekemästä työstä palkkana ja hoitaa kevytyrittäjän puolesta ennakonpidätyksen, arvonlisäveron ja tarvittaessa myös yrittäjän eläkevakuutusmaksut.

Kuinka aloitan palvelun käytön?

Kaikessa yksinkertaisuudessaan palvelu toimii siten että:

1. Aloita palvelun käyttö vaikka heti Rekisteröitymällä.

2. Kun rekisteröitymisesi on hyväksytty, saat ohjeet kirjautumiseen sähköpostiisi ja pääset aloittamaan järjestelmän käytön vaikka heti. Ohje laskutusjärjestelmän käyttöön löytyy kirjautumisen jälkeen extranetin kohdasta ”Ohjeistus”.

3. Aloita laskutus.

Maksaako rekisteröityminen?

Palveluun rekisteröityminen on ilmaista eikä rekisteröityminen velvoita sinua mihinkään.

Paljonko palvelun käyttäminen maksaa?

Laskutuspalvelun käytön hinta eli palvelupalkkiomme on vain 4% arvonlisäverottomasta laskutussummasta, 4 % palvelupalkkio sisältää arvonlisäveron 24 % (palvelupalkkio 3,26 % + alv 24 % = 4 %). Maksimipalkkiomme on 250 euroa/kertalaskutus, sisältäen 24 % arvonlisäveron.

Kuinka käytän extranet-laskutusjärjestelmää?

Ohje laskutusjärjestelmän käyttöön löytyy kirjautumisen jälkeen myös extranetin kohdasta ”Ohjeistus”.

Ohje Finjob Oy:n laskutusjärjestelmän käyttöön

Laskutusjärjestelmän avulla voit luoda laskuja ja lähettää laskuja asiakkaillesi. Ennen laskun lähettämistä laskut tarkistetaan ylläpidon toimesta. Voit myös tallentaa järjestelmään asiakkaitasi ja hakea näiden tallennettujen asiakkaiden yhteystiedot suoraan laskulle. Järjestelmän avulla voit myös ilmoittaa laskutuksiin liittyviä verottomia korvauksia ja lähettää tiedostopankin avulla pdf-muotoisia tiedostoja. Tiedostopankista saat myös palkkalaskelmasi ja muut ylläpidon sinulle lähettämät tarpeelliset tiedostot. Asetuksista näet omat tietosi ja voit tarvittaessa muuttaa niitä, asetusten kautta pääset myös muuttamaan salasanasi.

Ohje asiakkaiden lisäämisen ja tallentamiseen löytyy kohdasta ASIAKASHALLINTA.

Ohje laskutukseen löytyy kohdasta LASKUTUS.

Ohje korvauksien lisäämiseen löytyy kohdasta KORVAUKSET.

Ohje tiedostojen lisäämiseen ja käyttöön löytyy kohdasta TIEDOSTOPANKKI.

Ohje asetusten katseluun ja muuttamiseen löytyy kohdasta ASETUKSET.

YLEISNÄKYMÄ

Sisäänkirjautumisen jälkeen näet ensimmäisenä yleisnäkymän. Sivun ylälaidassa näet ylläpidon sinulle lähettämät ajankohtaiset viestit. Kaikki sinulle tulleet viestit näet klikkaamalla ”Ajankohtaista”- tekstin vieressä olevaa ”Näytä kaikki”-linkkiä. Ajankohtaisten ilmoitusten alapuolella näet kuluvan kuukauden laskutuksesi.

ASIAKASHALLINTA

Asiakashallinnasta näet kaikki tallentamasi asiakkaat.

Uusia asiakkaita saat lisättyä klikkaamalla ”Lisää uusi asiakasyritys”-linkkiä.

Asiakastietoja pääset muokkaamaan tai poistamaan yhteystietojen oikealla puolella olevista Muokkaa/Poista-linkeistä. Muutokset saa tallennettua Tallenna-painikkeella.

Mikäli asiakkaasi on yksityishenkilö, jolla ei ole y-tunnusta, voit asiakkaan tietoja lisäessäsi laittaa y-tunnus-kenttään vain jonkin merkin, esim. viivan (-) tai tähden (*).

Verkkolaskutusta varten tarvitset asiakasyrityksen verkkolaskutustiedot eli operaattorin ja OVT-tunnuksen (verkkolaskuosoite). Nämä tiedot saat asiakkaaltasi tai Tieken verkkolaskuosoitteistosta:

http://tieke.fi/display/verkkolasku/Verkkolaskuosoitteisto

Muuta-kohdassa voit tallentaa muuta tarpeelliseksi kokemaasi, asiakastasi koskevaa, tietoa.

LASKUTUS

Laskutus-sivulla näet kaikki laskutuksesi, niiden luomis- ja muokkausajat ja laskulle lisäämäsi liitteet.

Laskun tila kertoo sinulle laskun tilanteen seuraavasti:

Luotu= Lasku on luotu, mutta ei vielä lähetetty. Mikäli ylläpito muokkaa luomaasi laskua, tulee tästä automaattisesti tieto sähköpostiisi.

Luonnos= Lasku on tallennettu luonnosversiona, jota voi muokata myöhemmin. Kun laskua on muokattu ja tallennettu uudelleen, sen tila muuttuu luoduksi ja sen voi lähettää.

Lähetetty= Lasku on tarkistettu ylläpidon toimesta ja lähetetty vastaanottajalle. Saat laskun lähettämisestä automaattisesti tiedon sähköpostiisi.

Maksettu= Suoritus laskusta on maksettu ja palkka laskusta on maksettu tai menossa maksuun samana päivänä.

Saatu= Maksu laskusta on saatu, mutta palkkaa ei ole vielä maksettu. Yleensä tämä johtuu siitä, että odotamme jotakin palkanmaksuun liittyvää tietoa tai tositetta, kuten verokorttia, tilinumeroa, kuittia tai tietoa matkakuluista.

Hyväksytty & lähetetty-kohdasta näet ajan milloin lasku on hyväksytty ja lähetetty.

Lataa-painike avaa laskun uudessa ikkunassa pdf-muodossa, voit tarvittaessa tallentaa laskun omalle koneelle ja tulostaa sen.

Muokkaa-painiketta painamalla pääset vielä muokkaamaan laskua, mikäli ylläpito ei ole vielä hyväksynyt ja lähettänyt laskua.

Kopioi-painiketta painamalla pääset kopioimaan laskun uudeksi laskuksi.

Laskun luominen ja laskun kopioiminen

Klikkaa Luo uusi laskuAsiakashaun avulla voit lisätä tallentamiesi asiakkaiden yhteystiedot suoraan laskulle.

Kun aloitat kirjoittamaan asiakkaan nimeä Asiakashakuun, haku etsii oikean asiakkaan nimen perusteella.

Mikäli asiakkaasi on yksityishenkilö, jolla ei ole y-tunnusta, voit asiakkaan tietoja lisäessäsi laittaa y-tunnus-kenttään vain jonkin merkin, esim. viivan (-) tai tähden (*).

Laskun otsikkona on oletuksena LASKU / INVOICE. Jos lasku on menossa Suomeen (suomenkielisenä), poista teksti INVOICE ja jätä otsikoksi LASKU. Jos lasku on menossa ulkomaille tai se pitää muusta syystä olla englanninkielinen, poista teksti LASKU ja jätä otsikoksi INVOICE. Jos haluat lähettää muistutuslaskun, kirjoita otsikoksi MUISTUTUSLASKU, jos hyvityslaskun, kirjoita otsikoksi HYVITYSLASKU. Lisätietoa muistutus- ja hyvityslaskun tekemisestä löytyy ohjeen kohdasta Laskun kopioiminen.

Laskun kieli

Jos haluat lähettää laskun englanninkielisenä, muuta laskun kieleksi tässä kohdassa englanti.

Palkkajakso

Lisää palkkajakso kenttään palkkalaskelmalle haluamasi palkkajakson päivämäärät. Tämä tieto ei kuitenkaan tule näkyviin laskulle, vaan tieto on palkanlaskentaa varten. Mikäli haluat työssäoloajan näkyvän myös laskulla, lisää se laskun Lisätieto-kenttään tai lisää laskulle tekstirivi ja kirjoita päivämäärät siihen.

Laskutustyyppi

Lisää laskutustietoihin haluamasi laskutustyyppi eli tapa millä lasku toimitetaan:

sähköposti, verkkolaskutus tai kirjeposti.

Jos haluat laskun lähtevän sähköpostitse, lisää sähköpostiosoite.  Laskutuslomakkeen toimitustavoista löytyy kaksi erilaista toimitustapaa sähköpostilaskuille:

Laskun voi toimittaa joko toiminnolla Sähköpostilasku (linkki laskuun), jolloin lasku on avattavissa viestistä linkkinä. Kun asiakas avaa laskun, tulee laskutuslistan kohtaan Hyväksytty & Lähetetty merkintä ”Luettu / Päivämäärä / Kellonaika”. Tämän avulla on mahdollista seurata onko asiakas avannut laskun.

Toinen vaihtoehto on lähettää lasku toiminnolla Sähköpostilasku (lasku liitteenä). Tällöin lasku lähetetään viestin liitteenä pdf-muodossa. Edellä mainittua merkintää ei tällöin laskun avaamisesta kuitenkaan tule.

Verkkolaskutusta varten tarvitset asiakasyrityksen verkkolaskutustiedot eli operaattorin ja OVT-tunnuksen (verkkolaskuosoite). Nämä tiedot saat asiakkaaltasi tai Tieken verkkolaskuosoitteistosta:

https://verkkolaskuosoite.fi/

Tiedot löytyvät asiakkaasi tiedoista kohdasta ”Verkkolaskujen vastaanotto”.

Maksuehto

Maksuehto on yleisesti 14 pv netto, mutta myös muita maksuehtoja on käytössä. Jos olet sopinut toimeksiantajasi kanssa lyhyemmästä maksuajasta, voit käyttää maksuehtona esim. 7 pv nettoa, myös pidemmät maksuajat ovat luonnollisesti mahdollisia. Ns. HETI-laskuja eli laskuja 0 pv netolla ei voida lähettää ellei niistä ole sovittu erikseen maksajan kanssa.

Toimitus-kohtaan voit määritellä palvelun toimituspäivämäärän, mutta mikäli tämä ei ole tarpeellinen tieto voit jättää kenttään oletuksen eli laskutuspäivämäärän.

Muuta-kenttään voit lisätä laskulle yhteyshenkilön.

Tuote- ja tekstirivien lisääminen

Laskulle tulostuu automaattisesti käyttäjän nimi tekstiriville. Nimeä voi vielä muokata haluamakseen, vaihtaa sen esim. markkinointinimeksi tms. Nimitietoa ei kannata poistaa, koska jokin nimi on hyvä jättää näkyviin laskulle, josta maksaja tunnistaa kuka tai ketkä työn ovat suorittaneet.

Lisää tuoterivi-painikkeesta saat lisättyä laskulle tuoterivejä, esim. Siivouspalvelut.

Lisää tekstivi-painikkeesta saat lisättyä laskulle tekstirivejä. Tekstirivien avulla voit lisätä laskulle näkyviin tarpeellisia ja/tai pakollisia tietoja.

Tuote- ja tekstirivien paikkaa saat vaihdettua ”nelinuolen” avulla, siirrä hiiri rivien vasemmalla puolella olevan nelinuolen päälle ja siirrä hiiren vasemmanpuoleinen nappi pohjassa rivi haluamaasi paikkaan.

Laskulle lisättävät pakolliset tai muut tiedot

Pakollisia tietoja ovat arvonlisäveroa koskevat laskulle lisättävät merkinnät. Mikäli laskutat rakennusalan käänteisen arvonlisäveron piiriin kuuluvaa työtä, tulisi laskun lisätietoihin lisätä lause:

”Lasku ei sisällä arvonlisäveroa. Ostaja on verovelvollinen AVL 8 c §:n mukaan.”

Mikäli laskutat luovien alojen 0%:n arvonlisäverokantaan kuuluvaa työtä (esim. bändikeikat ja muut esiintymispalkkiot), tulisi laskulle lisätä merkintä:

”Arvonlisäverolaki 45 pykälä 1 momentti kohdat 1 ja 2.”

Ei pakollinen, mutta erittäin suositeltava tieto laskulle olisi oma nimi, brändinimi tai markkinointinimi. Tämä siksi, että maksaja varmasti tietää mistä laskutuksessa on kysymys. Myös työssäoloaika on hyvä ja tarpeellinen tieto laskulle.

Suuret organisaatiot kuten kunnat ja kaupungit usein vaativat laskulle näkyviin erilaisia tietoja, joita ilman laskua ei makseta tai ainakin sen maksu viivästyy huomattavasti. Tällaisia tietoja voivat olla esimerkiksi:

Asiakkaan viite, työn tilaaja tai yhteyshenkilö, kustannuspaikka, tilaus- tai muu koodi jne.

Muita lisätietoja voisi olla esim. alennusperuste, poikkeamat, selvitys mistä urakka koostuu jne.

Laskun kopioiminen

Laskun kopiointi  -toiminnon avulla voit kopioida tekemäsi laskun, kun haluat tehdä:

  • MUISTUTUSLASKUN
  • HYVITYSLASKUN
  • HALUAT TEHDÄ UUDEN LASKUN VAIN PIENIN MUUTOKSIN EDELLISEEN

Laskun saat kopioitua klikkaamalla Kopioi-painiketta.

Muistutuslaskua tehdessäsi muista muuttaa otsikko muotoon MUISTUTUSLASKU, kun oletusotsikkona on LASKU. Lisää muistutuslaskulle tekstirivi ja siihen teksti: ”Kirjanpitomme mukaan oheinen saatavamme on erääntynyt. Pyydämme Teitä suorittamaan maksun mahdollisimman pikaisesti. Muussa tapauksessa siirrämme laskun perintätoimiston käsiteltäväksi. Mikäli suorituksenne on jo matkalla, on tämä huomautus aiheeton.” Muista myös muuttaa maksuehto haluamaksesi, kopiointi –toiminto kopioi myös edellisen laskun maksuehdon, joten mikäli maksuehtoa ei muuta, siirtyy myös muistutuslaskun eräpäivä maksuehdon mukaisesti.

Hyvityslaskua tehdessäsi muista muuttaa otsikko muotoon HYVITYSLASKU, kun oletusotsikkona on LASKU. Muunna tuoterivien määrä kohtaan etumerkiksi miinus (-), esim. -1 kpl tai -1 h, tällöin laskun summa muuttuu myös miinusmerkkiseksi.  Lisää hyvityslaskulle tekstirivi ja siihen teksti: Hyvityslasku laskulle numero XXXX (laskun numero, jota hyvitetään).

HUOM! Sopiva aika odottaa ennen muistutuslaskun lähettämistä on 7 arkipäivää mikäli maksajana on yritys, yksityishenkilöille vähintään 14 päivää. Mikäli sinulla on maksajayrityksessä jokin yhteyshenkilö, jolta voit kysyä syytä maksun viivästymiseen, ole aina ennen muistutuslaskun lähettämistä yhteydessä häneen.

Hyväksyntää odottavat

Tätä klikkaamalla näet laskusi, jotka olet luonut, mutta joita ei ole vielä hyväksytty ja lähetetty.

Liitteen lisääminen

Laskulle voit lisätä liitteitä, kuten tuntilistan, pdf-muodossa. Paina Selaa-painiketta ja valitse oikea tiedosto omalta koneelta. Paina sitten Liitä valittu tiedosto-painiketta, jolloin liite lisätään laskulle.

Erääntyneet

Tätä klikkaamalla näet laskusi, jotka ovat erääntyneet, mutta maksusuoritusta ei ole vielä saatu.

KORVAUKSET

Korvaukset-sivulta näet kaikki hakemasi verottomat korvaukset eli matkakulut ja materiaali- ja tarvikekulut.

HUOM! Korvaukset-sivulla ilmoittamasi tiedot tulevat ainoastaan Finjobin tietoon palkanmaksua varten, ne eivät siirry Korvaukset-sivulta laskulle. Mikäli haluat laskuttaa kilometrikorvauksia, päivärahoja, tarvike- ja materiaalikuluja tai muita korvauksia laskun maksajalta, tulee ne lisätä laskulomakkeelle normaalisti tuoteriveinä ja hintoina. Asiakkaalta laskutettujen korvausten ei tarvitse noudattaa verottajan määräämiä enimmäismääriä, vaan ne voivat olla enemmän tai vähemmän kuin alla luetellut hinnat sen mukaan mitä olet toimeksiantajan kanssa niiden suuruudesta sopinut.

Yleisimpiä matkakulujen korvauksia vuonna 2019 ovat:

Kilometrikorvaus auto 0,43 €/km.

Kokopäiväraha kotimaa, työmatkan kestoaika yli 10h, 42 €.

Osapäiväraha kotimaa, työmatkan kestoaika yli 6h, 19€.

Ateriakorvaus, 10,50 €. Ateriakorvauksen maksaminen edellyttää, että työmatkasta ei suoriteta päivärahaa ja että palkansaajalla ei työn vuoksi ole mahdollisuutta ruokailutauon aikana aterioida tavanomaisella ruokailupaikallaan.

Yömatkaraha 12,00€. Yömatkarahan suorittaminen edellyttää, että päivärahaan oikeuttavasta matkavuorokaudesta vähintään 4 tuntia on kello 21.00 – 07.00 välisenä aikana ja että työnantaja ei järjestä palkansaajalle ilmaista majoitusta eikä suorita majoittumiskorvausta tai korvausta makuupaikasta.

Uuden korvauksen pääset lisäämään klikkaamalla Lisää uusi korvaus.

HUOM! Mikäli sinulla on paljon laskutukseen liittyviä verottomia korvauksia ja koet niiden ilmoittamisen vaivalloiseksi Korvaukset-sivun kautta, voit ilmoittaa ne myös Tiedostopankista löytyvän Matkalasku-lomakkeen avulla. Täytä lomakkeelle tarvittavat tiedot ja palauta lomake Tiedostopankin kautta.

Korvaukset merkitään ja tallennetaan päiväkohtaisesti, jokainen päivä erikseen.

Merkitse ensin kohtaan ”Liittyy laskuun nro” laskun numero mihin laskuun korvaukset liittyvät. Tämän tiedon avulla osaamme linkittää korvauksen oikealle laskulle/palkanmaksuun.

Merkitse sitten matkan alkamis- ja loppumispäivämäärä ja kellonajat.

Mikäli haet päivärahaa tai ateriakorvausta, valitse Korvaus-kohtaan korvauksen laatu:

Päiväraha, osapäiväraha tai ateriakorvaus.

Mikäli haet myös ilmoittamallesi päivälle kilometrikorvausta, merkitse Kilometrikorvaus-kohtaan matkan lähtö- ja päätepaikka, merkitse tarkat osoitteet.

Muuta-kenttään merkitse matkan tarkoitus, esim. suunnittelutyö, asiakaskäynti jne.

Reitti, eli matkareitti joka vastaa hakemiasi kilometrikorvauksia, ei siis pelkästään paikkakunta missä olet käynyt. Mikäli työhösi liittyy paljon ajoa, on lisäksi hyvä pitää ajopäiväkirjaa, jonka avulla pystyt myöhemmin tarvittaessa todentamaan ajetut kilometrit. Huomioithan myös, että mikäli työskentelet säännöllisesti samassa työpisteessä tätä ei voida katsoa työmatkaksi, josta voisimme maksaa verottomia matkakuluja. Työmatka on tilapäinen matka, jonka teet työhön liittyvien työtehtävien takia. Asunnon ja työpaikan välinen matka ei siis ole verotuksessa työmatka, asunnon ja työpaikan väliset matkakulut saat vähentää omassa verotuksessasi.
Tämä koskee siis lähinnä niitä henkilöitä, jotka työskentelevät jatkuvasti samalle toimeksiantajalle toimeksiantajan tiloissa, jolloin tämä katsotaan henkilön varsinaiseksi työpaikaksi, ts. paikaksi jossa työntekijä vakituisesti työskentelee.

Käyttämäsi ajoneuvon rekisterinumero.

Muut korvaukset-kohtaan voit merkitä muita korvauksia, näitä ovat:

Työstä syntyneet tarvike- ja materiaalikulut ja esimerkiksi matkaliput. Jos haet muita kulujasi korvattaviksi kuitteja vastaan, tulee kuitissa tai muussa tositteessa näkyä arvonlisäveroerittely, pelkästään maksutiedot sisältävä pankkikorttimaksutosite ei ole riittävä.

Merkitse jokainen kuitti erikseen omalle riville, rivejä saat lisää Lisää uusi rivi-painikkeesta.

Merkitse Nimi-kohtaan ostettu tuote ja ostopaikka, esimerkiksi:” Bussilippu, Kuopion liikenne”,ja Hinta-kohtaan arvonlisäverollinen hinta. Lähetä lisäämiäsi tietoja vastaavat kuitit meille joko alkuperäisenä kirjepostitse, tai pdf-muotoisena liitetiedostona Tiedostopankin kautta.

Muut korvaukset kohdassa voit ilmoittaa myös mm. yömatkarahan (12€), muiden kulkuneuvojen km-korvaukset (perävaunu, mopo jne.)  ja ulkomaanpäivärahat.

Ulkomaanpäivärahan ja muiden korvausten oikeat summat ja lisätietoa niistä saat verottajan sivuilta linkistä:      Syventävät vero-ohjeet.

TIEDOSTOPANKKI

Voit itse lisätä tiedostoja klikkaamalla Selaa-painiketta ja valitsemalla tiedoston omalta koneeltasi, valittuasi tiedoston paina Lähetä tiedosto-painiketta. Kun tiedosto on ladattu näet sen sivulla (esim. tiedosto.pdf). HUOM! Tiedostopankkiin voi lisätä excel-, word- tai pdf-tiedostoja. Tiedoston maksimikoko on 2 megatavua, tätä suurempien tiedostojen lähettäminen aiheuttaa virheilmoituksen!

Kun saamme suorituksen laskusta ja maksamme palkkasi, tallennamme palkkalaskelmasi tiedostopankkiin. Tiedostojen lisäyksistä saat automaattisesti viestin sähköpostiisi. Voit avata tiedostoja klikkaamalla tiedoston nimeä ja tarvittaessa tallentaa ne omalle koneellesi tai tulostaa ne.

ASETUKSET

Asetuksista näet omat yhteystietosi ja verotustietosi.

Jos olet lähettänyt meille uuden verokortin, voit tarkistaa onko verokortti tullut perille tarkistamalla Verokortin saapumispäivämäärän.

Jos yhteystietosi muuttuvat voit tässä näkymässä muuttaa tiedot ja tallentaa ne painamalla muutoksen tehtyäsi sivun alalaidassa näkyvää Tallenna-painiketta.

Salasanan pääset vaihtamaan klikkaamalla Salasanan vaihtaminen.

Voinko laskuttaa kauttanne toimialasta riippumatta?

Kauttamme voi laskuttaa miltei kaikkien alojen työntekijät, mutta erilaisten lupien ja säädösten vuoksi olemme joutuneen poissulkemaan joitakin aloja. Myöskään verkkokaupan ylläpitäminen kauttamme ei ole mahdollista. Erilaisten lupa- ja ilmoitusvaatimusten vuoksi kauttamme EI VOI LASKUTTAA seuraavia töitä:

– luvanvaraiset työt kuten elintarvikkeiden  myynti ja valmistus, alkoholijuomien anniskelu ja myynti, taksiliikenne, kiinteistönvälitys, tatuointi- ja lävistyspalvelut ja majoituspalvelut jne.

– sähköalan ammattilaiset, joilla on oikeus tehdä näitä töitä ja asiaankuuluva pätevyystodistus, voivat laskuttaa sähköurakointiluvan omaavaa yritystä. Yksityishenkilöitä ja muita yrityksiä voidaan laskuttaa ainoastaan ns. yksinkertaisista sähkötöistä, maallikkotöistä, jotka eivät vaadi erillistä urakkailmoitusta. Lisäksi pätevyystodistuksen omaava henkilö voi laskuttaa vähäisiä kertaluonteisia sähkötöitä (esim. pistorasian lisäys).

Mikäli olet työn luvallisuudesta epävarma, voit kysyä asiaa meiltä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen: asiakaspalvelu@finjob.fi

Arvonlisäverotus

Tuleeko laskulle aina lisätä arvonlisävero?

Normaalisti laskutussummaan lisätään aina yleinen arvonlisävero 24%. Poikkeuksia ovat:

– taiteellinen toiminta 0%, esim. muusikot, näyttelijät, taiteilijat, taikurit, dj:t, karaokeisännät ja muut julkiset esiintyjät. ”ARVONLISÄVEROLAKI 45§: Veroa ei suoriteta: 1) esiintyvän taiteilijan tai muun julkisen esiintyjän ja urheilijan palkkiosta”

– käänteinen arvonlisävero 0% (käytössä rakennusalalla)

– liikuntapalvelut 10%, esim. liikunnanohjaaja, joogan ohjaaja. Alennettua verokantaa voi käyttää myös silloin kun liikuntapalvelu myydään esim. kuntosalille, joka myy palvelun eteenpäin omille asiakkailleen. Alennetun 10%:n arvonlisäveron piiriin eivät kuitenkaan kuulu personal trainer-palvelut, eikä liikunnan opettaminen. Lisätietoa liikuntapalvelujen arvonlisäverotuksesta löytyy uudesta Verohallinnon ohjeesta osoitteesta:

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/60609/liikuntapalvelujen-arvonlisaverokanta/

Laskutan matkakuluja kuten päivärahoja asiakkaaltani. laskutanko matkakulut ilman arvonlisäveroa?

Matkakulujen arvonlisävero määräytyy ns. pääsuoritteen mukaan, eli mikä on ollut varsinainen laskulla laskutettava työ mihin matkakulut liittyvät. Yleensä siis myös laskutettaville matkakuluille kuten kilometrikorvauksille, päivärahoille jne. lisätään 24%:n arvonlisävero. Jos kuitenkin laskutettava työ on ollut 0% alv-kantaan kuuluva (esim. DJ-, karaokeisäntä- ja bändikeikat, rakennusalan käänteinen alv), niin myöskään matkakuluille ei lisätä arvonlisäveroa.

Liikevaihtoni jää alle 10.000 euron. olenko oikeutettu arvonlisäveron alarajahuojennukseen jolloin voin laskuttaa ilman alvia?

Valitettavasti et, vaan laskulle on lisättävä alv 24%. Alarajahuojennus määräytyy Finjobin liikevaihdon mukaan, jonka vuoksi raja ylittyy.

Laskutuksessani on käytössä rakennusalan käänteinen alv. toimitatteko toimeksiantajalleni tilaajavastuulain edellyttämät selvitykset?

Kyllä toimitamme. Asiakkaasi voi niin halutessaan tarkistaa tietomme myös Tilaajavastuu.fi-palvelusta.

Voinko lähettää laskuja myös ulkomaille?

Laskutusjärjestelmällä voi lähettää laskuja minne päin maailmaa vain. Huomioi kuitenkin, että Euroopan ulkopuolelle kirjepostina menevien laskujen perillemeno on tavanomaista hitaampaa ja epävarmempaa.

Kuinka laadin ulkomaille lähtevän laskun?

EU-maihin lähtevä laskutus on pääsääntöisesti ja EU:n ulkopuolelle lähtevä aina arvonlisäverotonta laskutusta. Laskulle ei siis lisätä 24% arvonlisäveroa, vaan alv-kanta on 0%. Käytössä on käännetty arvonlisäverovelvollisuus, jolloin maksaja on velvollinen suorittamaan veron. Maksajalla täytyy olla voimassaoleva arvonlisäverotunniste (VAT-number) ja VAT-numero tulee lisätä laskun Y-tunnus kohtaan. Pyydä VAT-numero toimeksiantajaltasi, voit tarkistaa numeron Euroopan Komission sivulta:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=fi

tai verottajalta puhelimitse tai sähköpostitse:

https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/tietoa-yritysverotuksesta/arvonlisaverotus/ulkomaankaupan_arvonlisaverotus/arvonlis%C3%A4verotunniste/

Laskutus ja sopimukset

Kuinka sovin laskutussummasta toimeksiantajani kanssa?

Tee sopimus mielellään kirjallisena toimeksiantajasi kanssa. Huomioi laskutussummaa sovittaessa arvonlisäveron osuus sekä palkanmaksun yhteydessä perittävät työnantaja- ym. kulut. Käteenjäävää palkkasummaa voi arvioida palkkalaskurin avulla.

Voiko asiakkaani saada työstä kotitalousvähennyksen?

Kyllä voi, jos ehdot täyttyvät. Asian voi tarkistaa Verohallinnon sivuilta:

http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Kotitalousvahennys

Finjob oy:n asiakkaallesi lähettämä lasku kelpaa sellaisenaan verotukseen, mikäli työn osuus on laskulla eriteltynä.
Sen sijaan tarvikkeiden ja materiaalien osuus ei kuulu kotitalousvähennykseen.
Asiakkaasi ei kuitenkaan tarvitse erillistä todistusta tms. veroilmoitukselle, vaan lasku jossa työn osuus on eritelty, riittää.

Voinko säilyttää työttömyysturvani, vaikka laskutan Finjob Oy:n kautta?

Kyllä, tietyin edellytyksin. 1.1.2016 lähtien laskutuspalvelujen kautta työskentelevät henkilöt määritellään työttömyysturvalaissa yrittäjiksi. Oikeus työttömyysturvaan määritellään sen mukaan onko työ pää- vai sivutoimista, tämän määrittelyn ja siihen liittyvän lausunnon asiasta esimerkiksi Kelaa ja työttömyyskassaa varten tekee TE-toimisto. Työ- ja elinkeinoministeriön ohjeen mukaan:

”Ratkaisevaa arvioitaessa yritystoiminnassa työllistymistä on yritystoiminnan vaatima työmäärä. Jos työmäärä on niin suuri, että se estää kokoaikatyön vastaanottamisen, yritystoiminnassa työllistyminen on päätoimista. Arviointi perustuu kokonaisharkintaan, jossa otetaan huomioon kaikki toiminnan työllistävyydestä saatu näyttö. Työmäärää koskeva arvio voidaan perustaa työnhakijan omaan kertomaan.”

Arviointi on siis tulkinnanvarainen, jonka vuoksi asia kannattaa aina kuitenkin varmistaa omasta TE-toimistosta. Työttömyysturvan hakemista varten on tarpeellista pitää mahdollisimman tarkkaa tuntikirjanpitoa tehdyistä töistä, jotta voi tarvittaessa todentaa työskentelyn sivutoimisuuden. Tässä merkittävänä tekijänä on siis työaika, ei  maksetun palkan suuruus. On myös syytä huomioida, että laskutusyrityksen tai muun laskutusyhteisön kautta tehty työ ei yleensä kerrytä työttömyyskassojen ansiopäivärahojen maksulle edellytyksenä olevaa työssäoloehtoa.

Voinko laskuttaa yritysten lisäksi myös yksityishenkilöitä?

Kyllä voit.

Entä jos asiakas ei maksa laskua?

Mikäli asiakas ei maksa laskua voimme lähettää hänelle muistuslaskun/-laskuja. Mikäli asiakas ei muistutuksista huolimatta maksa velkaansa, voimme siirtää saatavan perintätoimiston käsiteltäväksi. Työnsuorittaja vastaa laskutusten oikeellisuudesta ja riidattomuudesta, epäselviä ja reklamoituja laskutuksia emme voi viedä perintätoimiston käsittelyyn.

Onko laskutussummassa jokin minimi?

Ei ole.

Milloin lähetätte laskun toimeksiantajalleni?

Käsittelemme laskutuspyyntöjä arkisin klo 9-16 ja lähetämme klo 15.30 mennessä saapuneet laskutukset saman päivän aikana.

Palkanmaksu

Paljonko laskutussummasta jää minulle käteen kaikkien verojen ja maksujen jälkeen?

Arvonlisäveroton laskutussumma on ennakonpidätyksen alaista bruttotuloasi (työtuloa), pl. laskuttamasi verovapaat matkulut ja muut korvattavat kulut. Ennakonpidätyksen jälkeen nettopalkasta vähennetään palkkion lisäksi tapaturmavakuutusmaksu, sairausvakuutusmaksu ja mahdollisesti yrittäjän eläkevakuutusmaksu.

Yrittäjän eläkemaksusta (YEL) lisää tietoa löytyy sivulta:

YEL-VAKUUTUS

ja vakuutuksen ottamisesta ja maksamisesta sivulta:

YEL-VAKUUTUKSEN OTTAMINEN JA MAKSUJEN MAKSAMINEN

Käteenjäävää palkkasummaa voi arvioida palkkalaskurin avulla.

Vuoden 2019 työnantajan ja työntekijän maksut ovat seuraavat:

Työnantajamaksut:

Työnantajan sairausvakuutusmaksu 0,77 %
Tapaturmavakuutusmaksu vaihtelee toimialoittain ja vakuutusyhtiöittäin, toimialasta riippuen n. 0,8% – 8,0% palkkasummasta.

Työntekijän osuus:

YEL-maksu 0,0 % – 25,60 %
Ennakonpidätys verokortin mukaisesti
Sairausvakuutuksen päivärahamaksu 1,53 % (sisältyy ennakonpidätykseen)

Lisäksi tietoa löytyy sivulta Kuinka palkka muodostuu.

Paljonko minun tulee laskuttaa, että saan tietyn nettopalkan?

Vaadittavaa laskutussummaa voi arvioida palkkalaskurin avulla,
lisäksi tietoa löytyy sivulta Kuinka palkka muodostuu.

Milloin palkka maksetaan minulle?

Ennen klo 14.00 tilimme tulleet maksusuoritukset maksetaan samana arkipäivänä, tätä myöhemmin tulleet maksut seuraavana arkiaamupäivänä,
ellei muuta ole sovittu. Voit myös pyytää palkan maksettavaksi tiettynä päivämääränä, esim. kuukauden viimeinen päivä tms.

Milloin palkka näkyy tililläni?

Eri pankkiryhmien välisessä rahansiirroissa on 1-2 päivän viive. Yleensä palkka näkyy tililläsi heti palkanmaksupäivästä seuraavana arkipäivänä, joskus harvoin viive saattaa olla 2 päivää.

Voinko kerryttää useampia laskutuksia yhdelle palkanmaksulle?

Uuden ohjeen mukaan laskutuspalveluyrityksen on toimitettava ennakonpidätys silloin, kun palkka on nostettavissa, vaikka palkka maksettaisiin työn suorittajan toiveesta vasta myöhemmin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että palkan voi konkreettisesti nostaa omalle tililleen myöhemmin kuin maksu laskusta on saatu, mutta joudumme tilittämään ennakonpidätyksen maksun saapumishetkellä voimassa olevan verokortin mukaisesti. Mikäli voimassaolevaa verokorttia ei ole, joudumme pidättämään veron 60 %:lla. Tämän vuoksi emme voi myöskään maksaa matkakuluja tai muita korvauksia jälkikäteen, vaan laskuttajan tulisi huolehtia siitä, että voimassa oleva verokortti ja laskutukseen liittyvät kulut on toimitettu ja ilmoitettu meille silloin kun lasku lähtee asiakkaalle.
Verottajan tätä koskeva ohje on luettavissa Verohallinnon sivuilta:

Saanko palkanmaksusta palkkalaskelman?

Saat jokaisen palkanmaksun yhteydessä palkkalaskelman extranetin tiedostopankkiin. Kun palkka on maksettu ja palkkalaskelma tallennettu extranettiin, lähtee tästä automaattisesti viesti sähköpostiisi.
Palkkalaskelman tai palkkatodistuksen saat myös erikseen pyydettäessä paperiversiona kirjeitse.

Korvattavat kulut

Voitteko maksaa minulle matkakulujen korvauksia?

Tietyiltä osin kyllä, mikäli verottajan määräämät edellytykset täyttyvät. Työmatkoista maksettavia matkakulujen korvauksia ovat päivärahat, kilometrikorvaus ja ateriakorvaus. Huomiotava seikka on, että joillain ns. erityisillä aloilla, joilla työntekemispaikkaa alalle tunnusomaisen työn lyhytaikaisuuden vuoksi joudutaan usein vaihtamaan, säännökset ovat erilaiset. Tällaisia aloja ovat esimerkiksi rakennus-, maanrakennus- ja metsäala. Näillä aloilla esim. päivärahoja ei voi maksaa, ellei työskentelypaikkakunnilla yövytä.

Voimme korvata verottomat matkakulut (kilometrikorvaus, päivärahat, ateriakorvaus) ainoastaan siinä tapauksessa, että matkakulut on laskulla laskutettu erikseen toimeksiantajalta.
Ei siis riitä, että matkakulujen osuus on sovittu sisältyväksi urakka- tai tuntipalkkaan, mutta niitä ei ole eritelty laskulle, vaan käytännössä matkakulut tulisi laskuttaa sovitun palkan lisäksi. Tämä perustuu Verohallinnon kannanottoon koskien laskutuspalveluyritysten maksamia matkakustannusten korvauksia ennakkoperinnässä ja tuloverotuksessa, kannanotto on luettavissa verottajan sivuilta:

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/kannanotot/61596/laskutuspalveluyritysten-maksamat-matkakustannusten-korvaukset-ennakkoperinnassa-ja-tuloverotuksessa/

Voimme tästä huolimatta edelleen maksaa matkakuluja ilman ennakonpidätystä, vaikka niitä ei olisikaan sovittu laskutettavaksi toimeksiantajalta ja ne ovat verovapaata tuloa työntekijälle. Tällöin palkanmaksussa ennakonpidätyksen alaiseen palkkaan tehdään matkakuluja vastaava vähennys, jolloin niistä ei pidätetä ennakonpidätystä. Myös näistä matkakuluista on edelleen tehtävä matkalasku ja niiden suhteen on edelleen noudatettava verohallinnon matkakulujen maksamista koskevia määräyksiä. Laskuttamattomista matkakuluista työntekijän tulee kuitenkin hakea kustannusta vastaava korvaus henkilökohtaisessa verotuksessa omalla veroilmoituksellaan ja niiden suhteen verohallinto noudattaa ns. kaavamaisia määriä, jotka ovat pienempiä kuin verohallinnon vuosittain määräämät verovapaiden matkakulujen korvaukset.

Vuoden 2019 vähennyksissä käytettävät määrät:
– kilometrikorvaus 0,25 €/km
– matkasta aiheutunut ylimääräinen elantomeno yli 6 tuntia kestäneeltä matkalta 15 €
vuorokaudessa.
– matkasta aiheutunut ylimääräinen elantomeno yli 10 tuntia kestäneeltä matkalta 28 € vuorokaudessa.
– rakennusalan ateriakorvaus 10,50 €

Linkki Verohallinnon päätökseen:

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/paatokset/47204/verohallinnon-p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6s-matkakuluv%C3%A4hennyksen-m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4st%C3%A4-vuodelta-2017-toimitettavassa-verotuksessa/

Lisätietoa matkakulujen korvaamisesta: https://finjob.fi/usein-kysyttya/matkakulujen-korvaaminen/

Vaikka laskutuspalvelun kautta tehty työ eroaa luonteeltaan perinteisestä työsopimuksellisesta työsuhteesta, sitoo myös laskutuspalvelua työnantajana työsopimuksen puuttuessakin alan työehtosopimuksen palkkamääräykset, tai mikäli alalla ei ole voimassa olevaa työehtosopimusta, alan järjestöjen palkkasuositukset. Näitä vähimmäismääriä emme voi alittaa.
Mikäli laskutettuihin työsuorituksiin kohdistuneiden verottomien matkakulujen jälkeen ei palkan osuudeksi jää alan työehtosopimuksen mukaista vähimmäispalkkaa tai työehtosopimuksen puuttuessa ”tavanomaista ja kohtuullista” palkkaa, vähennämme ilman eri ilmoitusta matkakulujen osuutta siten, että laskutuksesta jää riittävä palkanosuus. Sillä onko kyseessä pää- vai sivutoiminen työskentely ei tässä katsannossa ole merkitystä.

Mikäli koet, että käteen jäävä nettosumma jää liian pieneksi jos kaikkia matkakuluja ei voida korvata, tulisi tällöin ensisijaisesti neuvotella toimeksiantajan kanssa laskutussumman nostamisesta siten, että siitä jäisi palkansaajaalle kohtuullinen palkanosuus ja lisäksi matkakulut. Kilometrikorvauksen ja päivärahojen tarkoitus on korvata tilapäisestä työmatkasta palkansaajalle aiheutuneita kustannuksia, jotka maksetaan palkan lisäksi, ei sen sijaan.

On myös syytä huomioida, että kilometrikorvaus on korvaus työmatkasta tilapäiselle, ns. erityiselle työntekemispaikalle. Mikäli työskentelet säännöllisesti samassa työpaikassa, eli meidän tapauksessamme saman toimeksiantajan samassa toimipaikassa, katsotaan tämä toimipiste sinun varsinaiseksi työpaikaksesi. Matka kodin ja työpaikan välillä ei ole verotuksessa työmatka, vaan asunnon ja työpaikan väliset matkakulut saat vähentää henkilökohtaisessa verotuksessasi.

Verovapaista matkakulujen korvauksista löytyy lisätietoa täältä:

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/paatokset/47405/verohallinnon-p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6s-verovapaista-matkakustannusten-korvauksista-vuonna-2019/

HUOM! Muista aina sopia sellaisista kulujen korvauksista etukäteen toimeksiantajasi kanssa, mitkä LASKUTAT LASKULLA toimeksiantajaltasi.

Verottomia korvauksia voimme kuitenkin maksaa sinulle mikäli verottajan määrämät edellytykset täyttyvät riippumatta siitä onko nämä kulut veloitettu toimeksiantajaltasi, näistä kuluista haet vähennyksen tulonhankkimiskuluina henkilökohtaisessa verotuksessasi kuten edellä on kuvattu.

Verovapaat kulut on ilmoitettava ohjeiden mukaisesti extranetin Korvaukset-sivulla.

Joudun hankkimaan työtä varten työkaluja ja materiaaleja. voinko saada näistä kuluista korvauksen?

Työstä aiheutuneet kulut voidaan korvata sinulle täysimääräisesti vähentämällä ne palkastasi ennen sivukuluja ja veroja ja tilittämällä ne sinulle.

Jotta kuluja voitaisiin korvata, tulee Finjobille lähettää tositteet kuluista (esim.tarvike- ja työkaluostoista) skannatuina pdf-versiona extranetin tiedostopankin kautta tai sähköpostitse: info@finjob.fi. Voit myös lähettää tositteet alkuperäisinä kirjepostina.

Voit lähettää tositteet ilman postimaksua vastauslähetyksenä, kirjoita osoitteeksi:

Finjob Oy

Tunnus 5020741

00003 VASTAUSLÄHETYS

HUOM! Muistathan liittää kirjeen mukaan yhteystietosi, jotta tiedämme keneltä ne ovat!

Huomioithan, että vastauslähetyksenä kirjeiden käsittely vie normaalia kauemmin ja siksi eivät ole perillä yhtä nopeasti kuin tavallisesti lähetettynä. Jos tositteilla on kiire, kannattaa ne lähettää normalina kirjepostina osoitteeseen:

Finjob Oy

Kirkkokatu 37 A 25

70100 Kuopio

Muistathan liittää kirjeen mukaan yhteystietosi!

Mitä kuluja ette voi korvata?

Korvattavat kulut täytyvät olla selkeästi työstä syntyneitä ja työhön liittyviä, ns. välittömiä/työstä välittömästi aiheutuneita kuluja. Emme voi korvata pitkävaikutteisia kuluja, kuten isoja laite-ja työkaluhankintoja, lisenssi-ja käyttöoikeusmaksuja, puhelinlaskuja, internetmaksuja, pitkäaikaisia vuokrakuluja (esim. työhuone- tai työtilavuokra), ajoneuvojen tai laitteiston korjaus-ja huoltokuluja tai koulutus- ja oppimateriaalimenoja. Työvaatteita voimme korvata rajoitetusti, korvattavia työvaatteita ovat tehtyyn työhön liittyvät suoja- ja turvavaatteet kuten suojahaalarit, turvakengät, työhansikkaat jne. Laitehankinnoista emme voi korvata tietokonetta, kameraa tai puhelinta, koska verottaja yleensä tulkitsee näihin laitteisiin liittyvän myös yksityiskäyttöä. Edellä mainittuja menoja voi kuitenkin verottajan näkemyksestä riippuen vähentää tulonhankkimisvähennyksenä henkilökohtaisessa verotuksessa. Myöskin suuret ja kalliit laitehankinnat esimerkiksi alkuinvestointina voivat olla ongelmallisia rajoitetun vähennysoikeutemme vuoksi.

Minne kuitit ja muut tositteet lähetetään?

Voit lähettää kuitit skannattuna pdf-tiedostoina extranetin tiedostopankin kautta tai sähköpostitse osoitteeseen: info@finjob.fi.

Voit myös lähettää alkuperäiset tositteet ilman postimaksua vastauslähetyksenä, kirjoita osoitteeksi:

Finjob Oy

Tunnus 5020741

00003 VASTAUSLÄHETYS

HUOM! Muistathan liittää kirjeen mukaan yhteystietosi, jotta tiedämme keneltä ne ovat!

Huomioithan, että vastaukselähetyksenä kirjeiden käsittely vie normaalia kauemmin ja siksi ne eivät ole perillä yhtä nopeasti kuin tavallisesti lähetettynä. Jos tositteilla on kiire, kannattaa ne lähettää skannattuina tai normaalina kirjepostina osoitteeseen:

Finjob Oy

Kirkkokatu 37 A 25

70100 Kuopio

Muistathan liittää kirjeen mukaan yhteystietosi!

Vakuutukset

Onko minut vakuutettu työsuoritukseni ajaksi (eläkevakuutus, työttömyysvakuutus, tapaturmavakuutus ja vastuuvakuutus)?

Eläkevakuutus

Eläkevakuuttaminen muuttui 1.5.2017 alkaen.
Eläketurvakeskus on tehnyt päätöksen, jonka perusteella laskutuspalveluiden käyttäjät eli ns. kevytyrittäjät luokiteltiin eläkevakuuttamisen kannalta yrittäjiksi 1.5.2017 alkaen. Palvelumme käyttäjät siirtyivät työntekijän eläkelaista (TyEL) yrittäjän eläkelain (YEL) piiriin. Lisätietoa YEL-vakuuttamisesta löytyy omalta sivultaan:

https://finjob.fi/usein-kysyttya/yel-vakuutus/

Lisätietoa yel-vakuutuksen ottamisesta ja maksamisesta löytyy sivulta:

YEL-VAKUUTUKSEN OTTAMINEN JA MAKSUJEN MAKSAMINEN

Työttömyysvakuutusmaksu

Työttömyysvakuutusrahaston uuden vuonna 2017 voimaan tulleen linjauksen mukaan, laskutuspalvelujen kautta itsensä työllistävien, ns. kevytyrittäjien, ei ole pakko enää maksaa työttömyysvakuutusmaksua eli työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuus poistuu. Linjaus perustuu siihen, että koska laskutuspalvelun kautta työskentelevä ei yleensä toimi työssään laskutuspalvelun johdon ja valvonnan alaisena, hän ei ole työsuhteessa laskutuspalveluun eikä siten myöskään ole työttömyysvakuutusmaksuvelvollinen. Laskutuspalvelun kautta tehty työ ei tavanomaisesti myöskään kerrytä työssäoloehtoa, eikä tällainen yrittäjämäinen työ kuulu siksikään työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuuden piiriin.

Mikäli ammattiliiton työttömyyskassa on tulkinnut tai tulkitsee sinun laskutuspalvelun kautta tehdyn työn työsuhteiseksi ja se kerryttää työssäoloehtoasi, tulisi tällaisista työsuorituksista edelleen maksaa työttömyysvakuutusmaksu. Koska työttömyyskassat tulkitsevat asiaa vaihtelevasti ja oman mielensä mukaan, emme voi vaikuttaa siihen millaisia päätöksiä he asiassa tekevät. Tarvittaessa voimme edelleenkin kuitenkin periä työttömyysvakuutusmaksut palkastasi.

Tapaturmavakuutus

Finjob Oy:llä on voimassa oleva vapaaehtoinen tapaturmavakuutus työntekijöilleen.

1.1.2016 voimaan tulleen lakimuutosten vuoksi laskutuspalveluiden kautta itsensä työllistävät henkilöt ovat työttömyysturvan suhteen yrittäjiä. Tähän liittyen samaa tulkintaa sovelletaan vuonna 2017 myös lakisääteiseen tapaturmavakuutukseen. Tämän vuoksi laskutuspalvelun kautta itsensä työllistävät henkilöt eivät voi enää kuulua laskutuspalveluyrityksen työtapaturmavakuutukseen.

Olemme ottaneet LähiTapiolasta mahdollisimman lähelle vanhaa työtapaturma- ja ryhmähenkivakuutusta olevan vapaaehtoisen tapaturmavakuutuksen, joka korvaa Finjobin kautta tehdyssä työssä sattuneet tapaturmat. Vapaaehtoinen tapaturmavakuutus on voimassa Finjobin laskuttamassa työssä ja siihen liittyvillä työmatkoilla. Toisin kuin lakisääteinen tapaturmavakuutus, vapaaehtoinen tapaturmavakuutus ei kata ammattitauteja. Vakuutus sisältää hoitoturvan, päivärahaturvan, invaliditeettiturvan ja kuolintapausturvan. Tarkemmat vakuutusehdot on luettavissa linkistä: https://finjob.fi/usein-kysyttya/tapaturma-ja-ryhmahenkivakuutus/

Finjobilla on myös voimassa oleva toiminnan vastuuvakuutus, josta korvataan ne toiselle aiheutetut henkilö- ja esinevahingot, joista vakuutuksenottajana oleva yritys on voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvelvollinen, vakuutuksemme kattaa vahingot 500.000 euroon saakka. Toiminnan vastuuvakuutus on eräänlainen yrityksen ”perusvastuuvakuutus” joka soveltuu lähes kaikille toimialoille. Vastuuvakuutuksen omavastuuosuus on 1000 euroa. Tietynlainen suunnittelu- ja konsulttitoiminta saattaa vaatia oman konsulttitoiminnan vastuuvakuutuksen, tällainen vakuutus on mahdollista saada kauttamme, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Potilasvakuutuksen suhteen vakuutusyhtiö rinnastaa laskutuspalvelun käyttäjän itsenäiseen ammatinharjoittajaan, jonka tulee ottaa toimintaansa varten henkilökohtainen potilasvakuutus. Potilasvakuutuksen voi ottaa itse ottamalla yhteyttä vakuutusyhtiöön, tarvittaessa autamme vakuutuksen ottamisessa.

Vastuuvakuutus

Finjob oy:llä on toiminnalleen vastuuvakuutus. Toiminnan vastuuvakuutus korvaa vakuutetun yrityksen toiminnasta aiheutuneet henkilö- ja esinevahingot. Vakuutus korvaa vahinkoja 500.000 euroon saakka, vakuutusehtojen puitteissa. Vakuutus ei korvaa puutteellisesta ammattitaidosta, huolimattomuudesta tai tahallisuudesta aiheutuneita vahinkoja. Vakuutuksen omavastuu on 1000 euroa, vastuuvakuutus sisältyy palvelumaksuun. Omavastuun osalta työntekijä on velvollinen maksamaan summan itse aiheuttamastaan vahingosta. Vastuuvakuutus on otettu Vakuutusyhtiö IF:stä, lisätietoa vakuutuksesta: https://www.if.fi/yritysasiakkaat/vakuutukset/vastuuvakuutukset/toiminnan-vastuu

Sairauspäiväraha

Sairastuin, mistä haen sairauspäivärahaa?

Yrittäjän sosiaaliturva pohjautuu YEL-vakuutuksessa ilmoitettuun YEL-työtuloon.

YEL-tuloon perustuu

  • sairauspäivärahasi
  • äitiys- tai isyyspäivärahasi ja vanhempainrahasi
  • sekä työttömyysturvasi.

Finjob Oy ei maksa sairausajalta palkkaa, tämän vuoksi haet sairauspäivärahaa Kelasta.

Lisätietoa: http://www.kela.fi/sairauspaivaraha_yrittajalle

Lisätietoa Ilmarisen sivuilta: MITÄ YRITTÄJÄN KANNATTAA TIETÄÄ YEL-VAKUUTUKSESTA JA SAIRAUSPÄIVÄRAHASTA?

Verokortit

Pitääkö verokortin olla alkuperäinen? Minne se lähetetään?

Verokorttia ei tarvitse lähettää alkuperäisenä, vaan skannaus tai selkeä kuva verokortista riittää.
Kortin voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen: info@finjob.fi tai siirtää sen extranetin kautta tiedostopankkiin.

Mikäli et voi lähettää verokorttia sähköpostitse tai tiedostopankkiin voi lähettää siitä myös paperisen kopion ilman postimaksua, kirjoita osoitteeksi:

Finjob Oy

Tunnus 5020741

00003 VASTAUSLÄHETYS

Huomioithan, että vastauslähetyksenä kirjeiden käsittely vie normaalia kauemmin ja siksi eivät ole perillä yhtä nopeasti kuin tavallisesti lähetettynä. Jos verokortilla on kiire, kannattaa se lähettää normalina kirjepostina osoitteeseen:

Finjob Oy

Kirkkokatu 37 A 25

70100 Kuopio

 

Kuinka tilaan verokortin ja mitä siinä täytyy ottaa huomioon?

Verokortin verkossa saat tilattua osoitteessa:

https://www.vero.fi/sahkoiset-asiointipalvelut/verokortti-verkossa/

Ohje laskentaan löytyy sivulta:

https://finjob.fi/tutustu-kevytyrittajyyteen/verokortin-laskenta-2019/

Käteismaksut

Myyn palvelujani käteisellä, kuinka toimin?

Käteismaksuja varten tarvitsemme kuitin kaikista myynneistä, tavallisista kirja- ja paperikaupoista saa tarkoitukseen sopivia, jäljennöksen tekeviä, kuittivihkoja.

Kirjoita kuittiin seuraavat tiedot:

  • Asiakkaan nimi
  • Myyty palvelu eli esim. Soittotunti 45 min
  • Palvelun hinta ilman alvia ja alvin osuus, eli esim. 30 € + alv 24% 7,20€ = 37,20€
  • Päiväys
  • Allekirjoitukseksi Finjob Oy, y-2505472-6
  • Oma allekirjoituksesi ja nimenselvennys

Lähetä jäljennökset kuiteista meille viim. kuukauden sisällä työsuorituksista ja tilitä maksut pankkitilillemme: FI9347860010083071.

Laita maksun viitteeksi oma nimesi.